Bioblog d. 25.02.2012 – Bestemmelse af kondital.
I dag skulle vi måle vores kondital.
Dette skulle gøres vha. en kondicykel, samt en pulsmåler og et stopur.
Fremgangsmåden for dette skulle udføres således at:
I dag skulle vi måle vores kondital.
Dette skulle gøres vha. en kondicykel, samt en pulsmåler og et stopur.
Fremgangsmåden for dette skulle udføres således at:
1. Cyklen indstilles så den passer til
forsøgspersonens højde.
2. Forsøgspersonen får puls ur på, husk
at sikre at der er puls signal.
3. Opvarmning: Forsøgspersonen
cykler i fire-fem minutter ved lav belastning, cirka 60 watt for piger og 75
watt for drenge.
4. Pulsen aflæses ved opvarmningens
ophør og bruges til at fastlægge belastningen for arbejde 1 i samråd med
læreren.
5. Arbejde 1: Bremsebåndet strammes til
den fastlagte belastning og pulsregistreringen sættes i gang.
6. Forsøgspersonen cykler i fem
minutter præcist på den fastlagte belastning, hvilket kontrolleres af en hjælper.
7. Efter fem minutter aflæses pulsen og
arbejdet ophører, men puls registreringen fortsætter. Puls og arbejdsbelastning
noteres i skemaet nedenfor.
8. Belastningen for arbejde 2
fastlægges i samråd med læreren. Imens holder forsøgspersonen pause indtil pulsen
er under 100.
9. Forsøgspersonen cykler igen i fem
minutter præcist på den fastlagte belastning, og slutpuls og belastning noteres
som før. Puls registreringen fortsætter indtil pulsen er kommet under 100.
10. Konditallet udregnes ud fra
vejledningen på næste side.
Under testen udfyldte vi et arbejdsskema, for arbejds intensiteten(watt) samt pulsen.
Arbejde 1
|
Arbejde 2
|
|
Arbejdsintensitet – Watt
|
105
|
160
|
Puls
|
121
|
150
|
Efter testen. Skulle vi udregne konditallet.
Fremgangsmåden for udregningen af konditallet skulle udføres således.
Udregning af konditallet
I den følgende udregning af konditallet får I brug for lidt matematisk udholdenhed. Pointen i udregningen er først at finde frem til det maksimale cykelarbejde forsøgspersonen kan klare. Det maksimale arbejde omregnes derefter til iltforbrug og kondital for forsøgspersonen, idet et vist arbejde svarer til en vis mængde ilt optaget.
Udregning af konditallet
I den følgende udregning af konditallet får I brug for lidt matematisk udholdenhed. Pointen i udregningen er først at finde frem til det maksimale cykelarbejde forsøgspersonen kan klare. Det maksimale arbejde omregnes derefter til iltforbrug og kondital for forsøgspersonen, idet et vist arbejde svarer til en vis mængde ilt optaget.
1. Det maksimale cykelarbejde findes
ved at tegne et xy-koordinatsystem på millimeterpapir med arbejd sintensitet i
watt hen ad x-aksen og pulsen op ad y-aksen.
2. I koordinatsystemet afbildes de
målte resultater som to punkter, det vil sige pulsen som funktion af
arbejds intensitet ved arbejde 1 og arbejde 2 i watt.
3. Tegn en ret linie gennem de to
punkter. Linien forlænges opad til den skærer en vandret linie for max-puls
svarende til puls 220 minus alder.
4. Fra skæringspunktet mellem de to
linier tegnes en lodret linie ned til x-aksen.
5. Det maksimale cykelarbejde aflæses
på x-aksen, der hvor den lodrette linie skærer x-aksen.
6. Nu kender I det maksimale
cykelarbejde (watt) forsøgspersonen kan udføre. Dette omregnes til det totale
arbejde ved at korrigere for den såkaldte nyttevirkning. Det maksimale
cykelarbejde udgør nemlig kun en mindre del af det totale arbejde kroppen har
udført, idet en masse energi bruges på gnidningsmodstand i musklerne. Dette
arbejde kræver også optagelse af ilt. Ved cykling er nyttevirkningen ca. 23 %.
Det vil sige at kun 23 % af kroppens arbejde går direkte til at drive cyklen,
langt størstedelen bliver til kropsvarme. Det totale arbejde kan derfor
udregnes på følgende måde:
7. Det totale arbejde omregnes til
kilojoule pr. minut ved at gange med 60 og dividere med 1000 (idet en watt
svarer til en joule pr. sekund).
8. Nu mangler I blot at udregne hvor
meget ilt der må være blevet optaget i kroppen for at udføre det totale
arbejde. Her ved man at for hver liter ilt man optager i kroppen, sker der en
energifrigivelse på 20,5 kilojoule via cellernes respiration. Forsøgspersonens
maksimale iltoptagelse kan derfor udregnes på følgende måde:
9. Den udregnede maksimale iltoptagelse
dækker iltforbruget til forsøgspersonens totale arbejde. Hertil skal lægges
kroppens iltoptagelse i hvile som er ca. 0,3 L ilt pr. minut.
1 Til slut omregnes den maksimale
iltoptagelse pr. minut til kondital ved at dividere med forsøgspersonens
kropsvægt samt gange med 1000 for at omregne fra liter til mL. Dermed får man
konditallet udtrykt i mL ilt optaget pr. min pr. kg legemsvægt.
Makspulsen regnes ud ved at tage 220 - alder(20 i dette tilfælde) = 200 og ikke ved at sige alder - 220 som der står skrevet på papiret. |
Resultatet ender altså med at være
Efter arbejde 1:
Arbejds intensiteten(watt) - 105
Puls(slag/min) - 121
Efter arbejde 2:Arbejds intensiteten(watt) - 160
Puls(slag/min) - 150
Ved at indsætte disse resultater i et koordinat system kan vi nu nå frem til denne konklusion.For at opnå den maksimale puls, så skal arbejds intensiteten(watt) være på 250.
Hvilepuls er på 63
Konditallet er 51,5 (Over middel) - Dette passer dog ikke helt, da alderen i bogen er beregnet til "Mænd og kvinder" i alderen 15-19 år, som i også kan se på nedenstående billede.
Efter arbejde 1:
Arbejds intensiteten(watt) - 105
Puls(slag/min) - 121
Efter arbejde 2:Arbejds intensiteten(watt) - 160
Puls(slag/min) - 150
Ved at indsætte disse resultater i et koordinat system kan vi nu nå frem til denne konklusion.For at opnå den maksimale puls, så skal arbejds intensiteten(watt) være på 250.
Hvilepuls er på 63
Konditallet er 51,5 (Over middel) - Dette passer dog ikke helt, da alderen i bogen er beregnet til "Mænd og kvinder" i alderen 15-19 år, som i også kan se på nedenstående billede.
Det ser rigtig godt ud Peter! :-)
SvarSletDet ser rigtigt godt ud så kan jeg se hvad der er lavet da jeg var syg i onsdags.
SvarSletFlot, godt at der er billeder, men mangler lidt nogle overskrifter, så det bliver mere overskueligt :-)!
SvarSletRigtig fint indlæg. Super godt med billeder, tabel og grafer som viser hvordan I finder det maksimale arbejde. Man kunne evt sætte figurtekst eller overskrift på tabel eller graf. Kunne også være fedt hvis der var skabt sammenhæng mellem det vi lavede denne undervisningsgang og så vores overordnede tema om energi. Mvh Klaus
SvarSletTL;DR
SvarSletlet at forstå enda vis man kun ser på billederne