torsdag den 12. januar 2012

Biologi undervisningen d. 10 Januar :)

Biologi undervisningen for 1.S


- Energiformer

- Muskler

- Respiration processen

- Fotosyntese

- ATP

- Energi fødevarer

- Selvevalueringen

- Forsøg

_________________________

Energiformer

Vi startede ud med, at snakke om de forskellige energiformer, hvor vi alle blev enige om, at kemisk energi, varme- energi, bevægelsesenergi og lysenergi, havde noget med faget, biologi afgøre. Kemisk energi kan omdannes til en anden energiform fx varme. Den kan også frigives fra molekyler eller atomer. Fx når vi forbrænder olie i maskiner og varmeanlæg, bliver de omdannet til kemisk energi. Termisk energi. Lysenergi ser vi når planten har brug for energi, den energi får den fra selve solens lys. Bevægelsesenergi kan man tolke som at bringe noget i bevægelse fx ens ben, som man også kan se her: http://www.argosymedical.com/Muscular/samples/animations/Gymnast/index.html .
Jo mere du bevæger bliver bevægelsesenergien omdannet til varme. (Det er også kaldt kinetisk energi i fysikkens verden 8-))


Muskler

Vi kom også lidt ind på en snak om muskler. Vi har ca. 450 muskler i vores krop. Vores muskler består af muskelceller. For hver eneste bevægelse vi laver bliver det sendt, som et tegn til vores hjerne om at hver enkel celle at det skal trække sammen, dog sker det kun hvis vores celler har ilt og brændstof. Vi skal have glukose og ilt til kroppens celle, og den transport sørger vores blodkredsløb for.


Respiration processen, fotosyntese og ATP.

Den kemiske proces som foregår i levende organismer er respirationsprocessen (Du kan se hvordan respiration foregår: http://www.argosymedical.com/Respiratory/samples/animations/Respiration/index.html og fotosyntesen, de består begge af en række biokemiske processer. Respirationsprocessen er det der foregår i selveste cellens mitokondrier. Der nedbrydes glukosen og bliver omdannet til CO2H2O. Energien vi har fra glukosen bruges til at opbygge ATP, og det bliver så til varme. Det vi udånder Kuldioxid, kommer ud fra vores celler og direkte i blodet og videre til lungerne hvor vi derefter udånder det. I vores krop er der vand(væske), som kommer som: Sved, urin, spyt eller når vi udånder. ATP står for: Adenosin tri phosphat.


Energi fødevarer

Energi fødevarer kom vi også rundt omkring tre organiske stofgrupper:
1.
Proteiner
2.
Kulhydrater
3.
Fedt

1 gram fedt: 38 kJ.
1 gram kulhydrat 17 kJ.
1 gram protein 17 kJ.
De tre stofgrupper er nødvendige for den levende organisme, men har ikke samme funktioner. Ernæringsmæssigt er det proteiner der har de vigtigste funktioner i cellerne, imens fedtet er det der er oplagsnæring og som isolering, og sidst kulhydraterne, de har også flere funktioner. De simple af dem er glukose, det er de vigtige for at kunne transporter energi til forbrænding.
Den anbefalede energifordeling er:

-50-60% Kulhydrater
-10-15% Protein
-30% Fedt




"Du er, hvad du spiser"


Selvevalueringen

Efter vi havde snakket om Energien i fødevarer, lavede vi en test hver/parvis på systime, hvor vi skulle igennem en række spørgsmål, for at teste vores viden, ud fra noget lektielæsning : )


Forsøg

Sidst på dagen lavede vi en øvelse, hvor vi skulle finde en simpel metode for, hvor meget energi der findes i forskellige fødevarer.

Vores fremgangsmåde:


Vi hældte 10 ml vand i et måleglas, og derefter ned i et reagensglas, efter det satte vi reagensglasset fast i et stativ, og tog termometeret ned og målte vandets temperatur til 21 grader. Dernæst, tog vi en pebernød og satte fast til præparer nålen, efter det tog vi sikkerhedsbriller på, og holdte pebernødden, som der var blevet sat ild til via. tændstikkerne, og holdte den under reagensglasset. Når pebernøden stoppede med at brænde, skulle vi aflæse termometeret, og vi aflæste den til 59 grader. Vandtemperaturen steg hele 38 grader. I vores andet forsøg, tog vi en hasselnød, og gjorde nøjagtig den samme iagttagelse, hvor vi startede på 21 grader, Og målte vandets temperatur til 43 grader. Vandtemperaturen steg med 22 grader.


  • Billeder af forsøget:


______________________________________________________________________



8 kommentarer:

  1. Så 1.S Nu er bloggen klar :D..

    SvarSlet
  2. Jeg synes det er en rigtig god beskrivelse af timen, godt der også er nogle billeder med!
    Ved ikke lige hvad der er dårligt? :-)

    SvarSlet
  3. Sådan, super godt skrevet og jeg synes at du har fået det hele med ;)

    SvarSlet
  4. Hold da helt op Heera! Du har lige forhøjet niveauet i klassen med flere meter:-) Virkelig flot indlæg, med relevante links og billeder. Helt bestemt i den gode Klaus' ånd.

    Dog så jeg gerne at linket til respirationen var blevet lagt til sidst i det afsnit, så det ikke forvirrede midt i din sætning om respiration og fotosyntese. Jeg mangler også lidt om ADP og dens omformning til ATP.
    Desuden mangler der lidt om alkohol under afsnittet 'energi fra fødevarer'

    SvarSlet
  5. Fremragende indlæg. Og som Marc skriver så er niveauet virkelig sat højt for de næste der skal blogge ;-) Dejligt. Og helt i min ånd ja ;-)
    Lidt konstruktivt skal der også være:
    1) Husk at de fossile brændstoffer som olie og kul er kemisk energi, som kan omdannes til varme. Du skrev vist at det knne omdannes til kemisk energi.
    2) Dit link til respiration omhandler lungerespiration (altså det at trække vejret). Det vi snakkede om var den cellulære respiration som du også flot beskriver.
    3) Kulhydrat er den vigtigste brændstofkilde. Du skriver vist det er protein. Det Er også derfor at anbefalingerne går på at vi skal have mest kulhydrat og ikke så meget protein.
    4)Kunne have sluttet dit forsøg af med at skrive lidt om hvorfor pebernødden fisk vandtemperaturen til at stige mere end hasselnødden

    SvarSlet
  6. Rigtig flot skrevet :-) Kunne ikke have gjort det bedre selv! Dygtig Heera!!! ;-)

    SvarSlet
  7. Super flot indlæg Heera - synes at du er fået en masse vigtigt med! Kan ikke få øje på noget dårligt, så kun positive ord herfra ;)

    SvarSlet
  8. Det er et godt indlæg (: fedt nok du har fået det hele med, og beskrevet det rigtig godt! Var dog ikke selv til undervisning den dag (lol), men jeg kan forstå udfra dit indlæg, hvad det er i har lavet :-) wohoo.

    knuz anne og malene

    SvarSlet